W sieci istnieje coraz więcej księgarni internetowych. Ta liczba nie maleje, ale wciąż rośnie. Konkurencja jest więc ogromna. Od kilku lat obserwuję ten rynek i muszę przyznać, że jest coraz ciężej. Dlatego zanim przejdziemy do meritum tego artykułu, trzeba zastanowić się skąd taka popularność księgarni internetowych.
Szalony rozwój internetu oraz przede wszystkim rosnące przekonanie Polaków do zakupów w sieci sprawiają, że coraz więcej osób preferuje zakupy on-line. Często jest to po prostu tańsze, gdyż wydaje się, że utrzymanie sklepu internetowego jest znacznie mniej kosztowne niż księgarni położonej w dobrym miejscu. Coraz więcej jest też zamożnych osób, dla których czas ma istotne znaczenie, dlatego też wolą kilka razy „kliknąć” niż udać się do zwykłej księgarni. Po pierwsze oszczędzają czas, ale też często może się zdarzyć, że pożądana przez daną osobę książka jest po prostu niedostępna i cała wyprawa po książkę kończy się fiaskiem. Przyczyn oczywiście powodzenia księgarni jest o wiele więcej, ale te są według mnie najbardziej istotne.
Wracając do tematu – co zrobić, aby akurat naszej księgarni internetowej się udało? Należy dokonać kilku czynności. Po pierwsze PRZYGOTOWANIE STRONY. Może rada ta wydaje się banalna, ale bardzo duża liczba księgarni internetowych ma strony kiepskiej jakości, nieczytelnych, niezachęcający do zakupów. Abstrahując od szaty graficznej, która jest „wabikiem” na klienta, trzeba przygotować serwis w taki sposób, aby był czytelny i funkcjonalny. Łatwe przechodzenie od jednej do drugiej kategorii, szybki powrót do strony głównej czy kategorie pogrupowane w rozsądny sposób to rzeczy na których trzeba się skupić w pierwszej kolejności.
Warto też zastanowić się nad nazwą domeny, gdyż ma ona też istotne znaczenie. Po pierwsze dobra, trafiająca w klienta nazwa, który szybko ją zapamięta to działanie na naszą korzyść. Jednak nazwa ma też spore znaczenie w pozycjonowaniu strony, dlatego warto umieścić w niej słowa kluczowe, na które będziemy starali się wypromować nasz serwis, gdyż dzięki temu nasza strona będzie miała szansę być wyżej w wynikach wyszukiwania. Warto też pomyśleć o przekierowaniu 301, gdyż dzięki temu nasz serwis będzie można trafiać poprzez wpisanie „www” oraz bez niego.
Ważny jest też odpowiedni dobór książek i strategia jak przygotowywać kampanie promocyjne z głową, jednak do tego trzeba dojść samemu i nie ma w tym złotego środka. Księgarnia internetowa powinna sprzedawać sporo tanich książek, gdyż takich książek ludzie kupują najwięcej!
Kolejną ważną rzeczą jest zoptymalizowanie i pozycjonowanie serwisu. Ma ono według mnie kluczowe znaczenie, gdyż aby wygrać z konkurencją prowadząc księgarnię internetową, należy przede wszystkim znajdować się wyżej w wynikach wyszukiwanie na daną frazę. Pozycjonowanie wymaga jednak odpowiedniego przygotowania serwisu (optymalizacji) oraz umiejętnego zdobywania linków. Można pisać wiele o pozycjonowaniu, ale nie to jest tematem tego artykułu, więc nie będę się dalej nad tym rozwodził.
Warto też zainwestować, przynajmniej na na początku działalności, w reklamę np. w AdSense Google, bądź też dodać stronę do porównywarek cen, np Ceneo, bądź Nokaut. Jednak długofalowe korzystanie z ich usług może nie być dobrym rozwiązaniem.